Folkdräktsbilder från Skåne.
In English below

 
Kvinnodräkt från Ingelstads Härad i Skåne, de tre första bilderna.  Kluten från Ingelstad är ett exempel på en av de allra största klutarna i Skåne. I Ingelstad har den knypplade spetsar medan den i Järrestad dekorerades med engelskt broderi. Järrestads härad ansågs genom sin sjöfart och fiskeläge ha råd med det. Det lite fattigare bondfolket inne i landet fick tillverka sina spetsar själva. Som i så många andra exempel anses den på fri hand knypplade spetsen finare än Vadstenas efter mönster knypplade spets.
I dag är det svårt att få tag i det dräktsilver som behövs. Det säljs inte vid auktioner längre. Från Ingelstads härad skriver Bruzelius: "En högst owanlig bröllopssed bestod deri att brudgummen efter bröllopsmiddagen afklippte brudens långa hår, och, då den unga paret lagt sig, fäste mannen i gästernas närwaro på hennes hufwud den så kallade kluten, den gifta kvinnans hufwudbonad, med hwilken hon borde sofwa bröllopsnatten."
Under folkdräktstiden (fram till omkring 1850) ansågs det som en stor skam om en gift kvinna visade håret. Däremot kunde hon medverka i skörden iklädd endast huvudbonad, kort överdel (blus) och särk. Och om sommarens vindar är nyckfulla och som andra underkläder inte förekom, kunde det skymta sådant som vi idag anser omoraliskt. Men den skördeklädda allmogekvinnan var högst anständig. Hon visade inte håret! Det var ju bara håret den gifta kvinnan inte fick visa.
Den unga flickans stora stolthet och prydnad för att locka friare var följaktligen ett långt hår flätat eller lindat med vackra band eller annan hårutsmyckning.

   

 Sen kommer 2 bilder jag hittat i antikvariat med gamla bilder från Ingelstad. Sist en teckning av en gentleman i dräkt av en typ som hör hemma i 1600-talets första del. Den bars vid tex nattvardsgång och böndagar ända fram till omkring 1850, alltså ända tills Skånes bönder i stort sett slutade använda det vi kallar folkdräkt. Modellen är sen den tid då Skånes bönder tillhörde Danmark och tjänade mycket silver på handel med Hansan och Tyskland. Sen hade den Skånske bonden otur och blev svensk. Resultatet blev att de Skånska bönnderna inte längre hade råd att följa det europeiska modet. Sina högtidsplagg från den rika tiden behöll de. Övriga dräkter, för enklare högtider och vardag nöttes ut och de nya plagen tillverkades enligt den långsamt förändrade stil som skedde även inom de konservativa bondesamhällena.


Först det som kallas 'Skördedräkt'  i 3 bilder, sen tre bilder till från Herrestad, inköpta på antikvariat.

 
Först från Järrestads Härad i Skåne. Sen  Färs Härad, Göinge.

 
Fyra bilder från Torna Härad  Skåne. Den sista med unik sorgdräkt.



Från vänster: Ljunits Härad, Onsjö, och Vilands   Vemmenhögs  Härad i Skåne.
Samtliga teckningar; Gunn 'Cornelia' Johansson. Gamla färgbilder inköpta på olika antikvariat.

Från Skåne finns 21 dokumenterade (alla delar i dräkten finns bevarade) kvinnodräkter och en rekonstruerad (bara någon del av dräkten bevarad,  resten nyskapat eller utformat efter omgivande dräkter eller skriftliga beskrivningar) kvinnodräkt. Det finns 16 dokumenterade mansdräkter och 5 rekonstruerade mansdräkter. 
  Landskapet Skåne har dräkter från Albo, Bjäre, Gärds, Ingelstad, Järrestad, Villand, Västra Göinge, Åsbo, Östra Göinge, Bara, Frosta, Färs, Harjager, Herrestad ljunits, Luggude, Onsjö, Oxie, Rönneberg, Skytts, Torna eller Vemmenhög i Skåne. 

 Får ej kopieras, mångfaldigas eller distrubieras i någon form utan mitt tillstånd.
Varken på papper, diskett eller CD. Inte heller i annan form.
 Observera att bilderna inte får användas annat än för Ditt högst privata bruk!
De får inte publiceras eller användas i visningar eller liknande utan mitt
skriftliga tillstånd enligt lagen om upphovsmannarätt. 
© Bo Skräddare.  Tel: 08-711 4060.
 
COPYRIGHT
:  All photographs on this site are my copyright.
 If you wish to use them for your own personal use then I will be pleased and flattered.
However, if you wish to make any commercial use of these images then you will require my permission.
High quality images of any of these photographs can be supplied on request. 
You may contact me by E-mail:

Samtliga bilder klickbara.
© Bo Skräddare 2010.
  Tel: 08-711 4060.
Tillbaka till sidan 1.  E-mail

In English below.

SKÅNE: PRELIMINARY INFORMATION:

From the point of view of costumes Skåne is one of the richest provinces in Sweden. Here are also found several of the country's oldest costumes, explained by the occurrence of certain economic and political events at the right junctures so that they were decisive in retarding the development in the province. Costumes were "frozen" for a long period of time.

Until 1658 Skåne was a part of Denmark. Skåne, once a leading province of Denmark became a distant outlying province of Sweden. The general economic prosperity in Europe, increased the prices of agricultural products, and greatly benefited the fertile Skåne region. Prosperity generally brings with it a heightened fashion-consciousness.The peasantry quickly adopted features from the early l600s, which meant that renaissance and baroque styles dominated. The manner of dress prevailed into the l9th century, at which time a new economic upswing brought new features to the costumes, consisting mainly of decorative, luxury items.However, the traditional costume kept many of its oldest features as long as the peasantry of Skåne retained a true folk costume. Jackets with shoulder wings and wide knee breeches were still being worn some 250 years after their arrival on the scene. Women's costumes retained many features even longer. This is the case with the joined bodices and skirts with their very short bodice sections, which have medieval origins, and also with the "klut", a coverchief which is such a typical head-dress in Skåne. The elaborate silver ornaments also preserved medieval forms. Sigfrid Svensson, in his detailed analysis, established the fact that the different costumes of the province canot be asociated with parishes or districts. If there were, at one time, strictly local variations, knowledge about them has long been lost. Records from parish meetings, in the l800s, reveal that conformity with adjoining parishes was often encouraged. Generally speaking, using preserved examples, only four costume areas can be distinguished: northeast, northwest, southeast and southwest. The district of Färs is the point of intersection. The oldest features are generally to be found in the south, while newer features, coming from outside the province, were more quickly adopted in the northwest. When today's costumes were being reconstructed the rich variety of the preserved material lent themselves to adaptation so that each of the 23 districts now have their own costume. Costumes for the same district can vary as the old,original material itself is richly varies. This conforms to the practice of olden times. Most of the bodices worn today fasten with lacing rings and chains, mostly as it was in the past. Old inventories reveal, however, that hooked bodices were also fairly common. Rings, however, were considered to be more stylish and have therefore been better preserved. Black stockings are generally worn with the women's costume. Black was prevalent in southern Skåne as far back as the early 1600s while blue stockings were often used inthe north. Black stockings are almost unknown in the rest of Sweden when it comes to old folk costumes, while in Denmark they have been common. Many museums in Skåne have exceptional collections opf old costumes from Skåne, but the most comprehensive collection, and the most completely exhibited, is to be found at Kulturen in Lund. 

SKÅNE: Local information:

VILLAND: The men's costume consists of yellow knee breeches with tassels, a blue single-breasted vest of homespun, a black jacket with hooks, a linen shirt with fine white embroidery, high leather boots and white   stockings. The hat is of an old style, with a round crown and a relatively broad brim, which is common in Skåne. The most known women's costume is that used for a formal festive occasion. It is notable forits silver ornamentation: locket-chain, medieval cross with bangles, and silver embellished belt. The costume has an attached bodice and skirt with open bodice with ornamental facing rings, red woolen skirt with a black velvet band near the bottom, an old style blouse <opplöten), an old style stomacher, covering the bodice opening, a white apron with interwoven pattern, and an old style coverchief with fine white embroidery. The black jacket has a black velvet trimming and two ornamental clasps. This "tail-jacket" is very typical for the Villand district, with an exaggerated basque in the back extended by means of an inserted paper filling. The two described costumes are based on old garments in the Kristianstad Museum and Kulturen in Lund.

GÄRDS:The women's festive wear is simple.The costume has a skirt, bodice and jacket of dark-blue homespun trimmed in blue silk and black velvet. the bodice, which hooks together, is also edged in red. The apron is of striped red and blue cotton. Checkered cotton, in red and blue, is used for the head covering. The men's costume usually has white linen trousers and a shirt with a finely embroidered collar. The vest is double+breasted with lapels and is sewn of horizonitslly striped cotton woven in rosepath technique. The back is of coarse linen with lacing for adjustable width. The jacket is of black homespun with high collar and horn buttons. Long white linen trousers have had widespread use in Skåne both as everyday and formal wear.

ALBO:The Stenestad local museum has preserved an old women's garment that has a joined dark-blue and a bodice of silk brocade with moleskin colored velvet trimming. The blouse is open-sleeved. The cotton apron is striped. In the old days the woman wore a red band in her hair if she were unmarried, following the costom of the unwedded going without a head covering. The men's costume has yellow knee breeches, white stockings, blue or striped single breasted vest, and a blue-black homespun jacket, which can be shortened for modern taste.
___________________________________ 

    

 En tidsfråga tills det kommer fler bilder och mer text !!

 Får ej kopieras, mångfaldigas eller distrubieras i någon form utan mitt tillstånd.
Varken på papper, diskett eller CD. Inte heller i annan form.
 Observera att bilderna inte får användas annat än för Ditt högst privata bruk!
De får inte publiceras eller användas i visningar eller liknande utan mitt
skriftliga tillstånd enligt lagen om upphovsmannarätt. 
© Bo Skräddare.  Tel: 08-711 4060.
 
COPYRIGHT
:  All photographs on this site are my copyright.
 If you wish to use them for your own personal use then I will be pleased and flattered.
However, if you wish to make any commercial use of these images then you will require my permission.
High quality images of any of these photographs can be supplied on request. 
You may contact me by E-mail:

Samtliga bilder klickbara.
© Bo Skräddare 2010.
  Tel: 08-711 4060.
Tillbaka till sidan 1.  E-mail